Les 2, Onderwerp 2
Bezig met cursustraject

Verkooptermen

Paul 28 november 2020
Les voortgang
0% voltooid

Lead – Een lead is een potentiële klant. Leads zijn met jou in gesprek omdat hij of zij een probleem heeft die jij met jouw diensten en producten kunt oplossen. Jij bent er dus voor om die problemen weg te nemen en ze de resultaten te garanderen die ze nodig hebben. Jij zal ook niet de verliezende partij zijn als de verkoop niet door gaat. Dat is de lead. De lead bepaalt namelijk of zijn probleem groot genoeg is om tot een oplossing over te gaan. 


Als de lead dus niet overgaat tot een aankoop dan is er het volgende aan de hand: 

  • zijn probleem is niet groot genoeg
  • heeft zijn situatie niet goed kunnen overbrengen/inschatten
  • jij hebt de lead helaas niet kunnen overtuigen van het feit dat hij door moet gaan met jou.

Onthou hierin wel goed dat het probleem van de lead nog steeds blijft bestaan, dus dan moet je je afvragen wat deze uitdaging de lead kost aan tijd, geld en stress. Hoelang heeft de lead dit probleem al?

Al deze punten kun je weer gebruiken om de juiste vragen te stellen. (module de juiste vragen stellen hierna?)

Wees je bewust van het feit dat je er 100% zeker van moet zijn dat jij die persoon bent die deze lead kan helpen met hun probleem. Als je dit niet kan loop je het risico op een ton aan vragen of zelfs klachten achteraf.

Daarnaast ben je ook nog eens in een positie beland dat jij niet meer doet wat je leuk vindt. Namelijk problemen oplossen met jouw kennis, kunde en vakmanschap. 

Elke seconde die je nog besteedt aan een lead die toch niet wil kopen of waarvan jij niet degene bent die zijn probleem kan oplossen zorgt ervoor dat je de volgende potentiële klant later kan helpen of in het ergste geval zelfs misloopt. 

Probeer dus zo snel mogelijk afscheid te nemen en wees daarin eerlijk dat jij niet degene bent die ze zoeken. 

Kortom: Iedereen wordt er beter van als de verkoop een positief verloop heeft gehad. Zorg er daarom ook voor dat je ten koste van alles de klus binnenhaalt. 

Elk nieuw gesprek wat je aangaat is weer een nieuwe kans om een positieve relatie op te bouwen waarin jij de kans krijgt om een probleem te mogen oplossen. Zodra je dit gaat zien als een leuke uitdaging om op te lossen en gaat genieten van het moment, zal elk verkoopgesprek je steeds makkelijker af gaan waardoor je per gesprek een succesvoller wordt. Dit is de sleutel om succesvol te worden in al je verkoopgesprekken. 

Netwerk navigatie

Netwerkinstellingen

Netwerkplatform

Community

Ondernemersschool

Partners en tools

Deel het netwerk en help ons groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Navigatie

Netwerkplatform

Ondernemersschool

Partners en tools

Deel het netwerk en help ons groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer

Netwerkinstellingen

Netwerkplatform

Community

Ondernemersschool

Partners en tools

Deel het netwerk en help ons groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Vakman Chat

Project plaatsen

Plaats hier je project zodat andere vakmannen zich kunnen inschrijven.