Les 2, Onderwerp 1
Bezig met cursustraject

Moeite met verkopen?

Paul 4 december 2020
Les Voortgang

Beantwoord dan onderstaande vragen voor jezelf om een beter beeld van jezelf en je bedrijf te krijgen. Dit zal van pas komen bij het verkopen van jezelf aan je toekomstige klanten.  

  • Wat is het doel dat jij wilt behalen? 

Waarom ben je begonnen met je bedrijf en wat is de reden geweest dat je je in hebt geschreven bij de KVK en hoe gaat het nu met je bedrijf? (eerlijk)

  • Wat is de visie die jij nastreeft met jouw onderneming? 

Wat wil je realiseren en wat voor missie wil je uitdragen. En je missie is natuurlijk om te verkopen, want zonder verkopen heb je namelijk geen werk en zonder werk geen geld. Jij bent toch de beste in jouw vakgebied? En je wilt dat mensen dit zien toch? Daarvoor moet je wel de mensen kunnen bereiken die het geld er voor over hebben om hun probleem door jou te laten oplossen. Geld is de zuurstof van je bedrijf en zonder zuurstof kan je niet ademen. Klinkt logisch toch? Nou kan je natuurlijk zeggen dat verkopen helemaal niet belangrijk is, of dat het niks aan is en je gewoon liever doet waar je goed in bent. Helaas is de realiteit wel zo dat als je ondernemer bent en je de krenten uit de pap wil. Je toch zeker wel moet verkopen en als je dan toch datgene moet verkopen wat je leuk vindt en waar je de beste in bent… Word dan ook gelijk een meester sales zodat je jezelf kan verkopen voor de hoofdprijs. Je weet zo zeker dat je goed werk kan leveren aan de klant en er ook nog eens plezier in hebt. 
Kortom het verkoopvak onder de knie hebben is onmisbaar binnen je bedrijf en zorgen dat je dit beheerst geeft jou enorm veel vrijheid. Het is niet het doel van een bedrijf maar wel essentieel om vooruit te kunnen gaan. 

  • Waarom wil je dit bereiken? 

Wat was nou precies de reden (je waarom) om hiermee door te gaan. 

  • Wat zou dat voor jou en je bedrijf betekenen?

Denk hier eens over na.. wat voor gevoel zou je krijgen als je dat gevoel van groei en succes zou kunnen behalen. 

  • Hoe zou je leven er dan uit zien?

Zou je dat gevoel van voldoening voor jezelf hebben en dat je het gevoel hebt dat je hebt gedaan wat je ook had willen bereiken. 

  • Is dit jouw ideaal beeld?

Is dit waar je naar toe wilt? of is dit waar je nu staat en waarvoor je nog een aantal stappen voor moet zetten om dit ideaalbeeld te bereiken. 

  • Ben je bereid genoeg om op de blaren te zitten om jouw droom te bereiken? 

Als het even tegenzit bijvoorbeeld. Ondernemen in de bouw en techniek vooral is een keiharde business waarin je overdag keihard moet werken en daarnaast nog de randzaken moet oppakken. Met de afhankelijkheid van weersinvloeden, andere ondernemers waar je op moet wachten, klussen die uitlopen. Ze leveren allemaal stress op en kosten enorm veel energie. In deze periodes moet je sterk genoeg zijn en ben je dan nog bereid om ook nog eens die klanten binnen te halen. In deze periode moet je alles geven wat daar voor nodig is om door te breken en je te onderscheiden van je competitie.  

  • Ook al duurt dat een jaar?

Zou je het er voor over hebben als dat 5 jaar duurt? Of misschien wel 10. Je weet het niet. Het enige wat je kan doen is je volledige toewijding in het verkopen van jezelf en je bedrijf leggen en hopen dat je die doorbraak maakt als de tijd er rijp voor is. Het runnen van een bedrijf is topsport en daar hoort een constante ontwikkeling bij. Heb jij die groei ambities? Dan ben jij aan het einde van de rit degene die aan de touwtjes trekt en bepaal jij je eigen koers als aannemer/opdrachtgever. 

  • Zou je ermee kunnen leven als je later tegen jezelf moet zeggen dat je er toch niet alles aan hebt gedaan en het daardoor niet hebt gehaald? 

Als je hier niet mee kan leven dan is het nu het moment om een versnelling hoger te gaan. Dit is het moment waar je tijd moet gaan spenderen aan je persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. De tijd die je nu spendeert aan het leren van verkooptechnieken, tijd management, marketing en netwerken krijg je later dubbel en dwars terug. Of je nou een jonge god van 20 jaar bent of een wijze man van in de 50. Het maakt niet uit. Verkopen is van alle tijden en zal je meer rust en meer omzet opleveren ongeacht je leeftijd. Gelukkig is het verkoop vak geen raketwetenschap en kan iedereen het leren. 
Als je dan vervolgens met de juiste manier van denken gaat verkopen wordt het ook een stuk leuker en ga je je doelen op een leukere manier halen. Je gaat een groter netwerk opbouwen van klanten en als je jezelf ook nog eens goed weet te verkopen zal je zien dat je ook een mooi groot netwerk gaat opbouwen van vertrouwde ondernemende collega vakmannen waar je uiteindelijk mee kan samenwerken of kennis mee kan delen. 

  • Gemoedstoestand

Denk jij veel in problemen? of denk je veel in oplossingen. Ik kan je het tweede aanraden. Als vakman ben je continu bezig met het bedenken van een oplossing van het voor de hand liggende probleem toch? Als verkoper doe je niet anders. De klant komt met een probleem en het is aan jou om een betere oplossing te presenteren dan je concurrent.  
Enkele voorbeelden van denken in oplossingen

  • Stel je hebt de kennis niet in huis. Hoe kan je er voor zorgen dat je de kennis wel kan krijgen? Zelf leren of iemand inhuren met de juiste vakkennis? 
  • Hoe kan je met je creatieve brein er voor zorgen dat je wel die juiste oplossing kan krijgen
  • Waar heb ik zelf invloed op en wat kan ik zelf veranderen
  • Wat kan ik doen om mijn negatieve gedachtes om te zetten naar positieve gedachtes 
  • Hoe zorg ik er voor dat ik meer klanten binnen haal
  • Wie moet ik benaderen om mij te helpen met mijn eigen probleem

Je ziet het vast wel. Alle vragen zijn open vragen. Open vragen beginnen met wie, hoe, waar en wat. Door open vragen aan je zelf te stellen zorg je dat je hersenen meer werk moeten verrichten om een oplossing te bedenken. Hierdoor word je creatiever, positiever, slimmer en op den duur een betere verkoper. 

De tijd dat jij besteedt aan een discussie met jezelf of met een ander over een probleem zonder er een oplossing voor te bedenken, zijn er genoeg anderen die wel al die oplossing voor dat probleem aan het verkopen zijn. 
Je kan het volgende zeggen om jezelf te motiveren als het even tegen zit: Iemand heeft op dit moment wel succes in mijn markt met wat hij doet, waarom ben ik dat niet. 

Als jij durft te zeggen wat anderen niet durven, ga je klussen binnenhalen die anderen nooit binnen zullen halen.

Als jij namelijk oprecht bent en oprecht overtuigd bent dat jij de juiste man bent om hun probleem op te lossen dan moet je ook hard kunnen zijn en dit met volle overtuiging over kunnen brengen.

Jij kan die resultaten garanderen dus waarom trek je dan niet alles uit de kast om dat voor elkaar te krijgen. Dat is toch ook de reden dat je bent begonnen met je bedrijf? 

Netwerk navigatie

Netwerkinstellingen

Netwerkplatform

Community

Ondernemersschool

Partners en tools

Deel het netwerk en help ons groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Navigatie

Netwerkplatform

Ondernemersschool

Partners en tools

Deel het netwerk en help ons groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Meer

Netwerkinstellingen

Netwerkplatform

Community

Ondernemersschool

Partners en tools

Deel het netwerk en help ons groeien

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Vakman Chat

Project plaatsen

Plaats hier je project zodat andere vakmannen zich kunnen inschrijven.